Derfor er det usundt at tabe sig som ældre

  • Redaktionens billede

    Det er ikke unaturligt, hvis man oplever, at ens vægt går op en 5-10 kilo, når man bliver ældre. Det er på ingen måder noget, du skal gå i panik over. Du skal derimod reagere på, hvis du oplever et vægttab - især hvis det ikke er planlagt. Hvis du ellers er sund og rask, men oplever at din vægt daler, så kan vi kun opfordre dig til at opsøge egen læge, så du kan finde årsagen og få taget det tabte tilbage på sidebenene igen.

    Det kan være decideret usundt at gå ned i vægt som ældre. Et uplanlagt vægttab kan have alvorlige konsekvenser. Især som ældre har man brug for lidt ekstra kilo, så man har noget at stå imod med, hvis man skulle blive ramt af længerevarende sygdom. Ofte ses det, at manglende kost eller decideret forkert kost, kan føre til kronisk træthed, som i sidste ende kan lede til sygdom. Det er altså langt bedre for ældre mennesker at have lidt ekstra sul på kroppen frem for at være slanke. Det er nemlig sværere for ældre at komme sig over et sygdomsforløb, hvis de ikke har noget sul at tære på - også selv om det ikke er livstruende sygdom. Hvis man, som ældre, først har tabt sig, kan det være meget vanskeligt at tage det tabte på igen. Appetitreguleringen bliver simpelthen dårligere med årene.

    Du kan risikere at blive mere skrøbelig, hvis du går ned i vægt, fordi din muskelstyrke vil blive mindre. Dette kan i sidste ende påvirke din livssituation. Dine fysiske evner kan blive svækket, og det kan betyde, at du må have hjemmehjælp. Så det er virkelig mange gode grunde til at holde sin vægt en smule højere, når man bliver ældre.

    Det er vigtigt at sørge for at holde sig glad som ældre, så man ikke mister appetitten. Ældresagen har en masse aktiviteter, der giver ældre mulighed for at komme ud og opleve en masse skønne ting. Men der er også rigtig mange ældre, der nyder at finde en kortklub i nærheden af, hvor de bor og møde andre ældre. Siden antikken har vi faktisk mødtes for at socialisere, hvilket blandt andet er foregået igennem spil.

    For at holde vægten som ældre kan det være en rigtig god idé at sørge for at spise en masse små, men kalorierige måltider. Et mellemmåltid kunne for eksempel være et glas sødmælk eller kærnemælkskoldskål. Et godt råd er at sørge for at putte rigeligt med smør på brødet. Du må også meget gerne bruge dressinger, olier og komme en god klat smør i kartoffelmosen. Det handler om at få nok kalorier indenbords. Men det kan samtidig være en god idé at holde øje med vægten, så du holder den stabil og ikke ender med at tage på i stedet.

    Hos Netdoktor anbefaler de, at man jævnligt holder øje med vægten og samtidig sørger for at motionere 30 minutter hver dag. På den måde kan du også være med til at sikre, at de ekstra kalorier, du får indenbords bliver omdannet til muskelmasse i stedet for fedt. Muskelmasse gør dig nemlig mobil og i stand til at klare mange flere ting på egen hånd.

    Generelt

    din kommentar

    0 Kommentarer

    Bekræftelse
    Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.